
Vécsei Márton
Tanulmányok:
- Képző és Iparművészeti Egyetem, festő szak – 1992-1997 Maurer Dóra osztály
- SZFE, filmrendező szak – 1998-2003 Zsombolyai Szász osztály
- Binger Film Institute, Amsterdam, 2004
Tagságok:
- Magyar Játékfilmrendezők Egyesülete
- Madoke
Nyelvtudás: Angol közép, francia közép
1973-ban születtem Lengyeltótiban. A rendszerváltás idején a Török Pál utcai Kisképzőbe jártam grafika szakra, ahol nagyon nyitott volt az oktatási szellem, így negyedikben heti pár napot igazgatói engedéllyel az esztergomi filmtanszéken tölthettem. Érettségi után felvettek a Magyar Képzőművészeti Egyetemre, Maurer Dóra osztályába. Az Egyetem mellett sokat fotóztam és írtam, tudatosan készülve a filmrendező szakra. Világismeretemhez sokat adott, amikor 1995-ben, cserediákként a marseille-i Képzőművészeti Egyetemen tölthettem fél évet. Visszatérve Pestre esténként recepciósként dolgoztam, hogy ott megírhassam a regényemet Fiatal utazók címmel. 1998-ban felvételt nyertem a Színház- és Filmművészeti Egyetemre, Zsombolyai János filmrendező osztályába. Két évvel később, az akkor még működő Balázs Béla Stúdióban rendeztem egy 33 perces rövidfilmet, Carla Barotti címmel, ami Arany Banán-díjat nyert, és rengeteg fesztiválra meghívást kapott, többek között Angers-ba, Münchenbe és Lodzba. Peer Krisztiánnal közösen írt forgatókönyvünk, az Út a csillogásba díjat nyert a Sundance forgatókönyvíró pályázatán. 2004-ben így jutottunk el az Amszterdami Binger Film Institute-ba is, ami arra specializálódott, hogy elsőfilmes rendezők könyvét minél tökéletesebbre csiszolják. Akkoriban forgattam első dokumentumfilmemet Panoráma Budapest címmel az Inforg Stúdióban. A film két embert követ lakásról lakásra, ahogy Budapesten megtalálják életük első otthonát. Erdélyben díjat nyert a film, talán a humora miatt. Ennek a filmemnek a nyelvi szabadsága nagyon inspiráló volt számomra, így amikor Kányádba költöztem, egy kis székely faluba, természetesnek tűnt, hogy újra dokumentumfilmet forgassak az engem körülvevő világról. Két év alatt készült el a Messzi távol, egy elmúló, varászlatos világ megörökítéseként. Következő dokumentum filmem az HBO-nak készült, Kiváltságosok címmel. A film magyarországi milliárdos szülők elkényeztett gyerekeiről szólt. 2008-ban Pipacs Film néven filmgyártó céget alapítottam, ahol 2011-ben első nagyjátékfilmemet készítettem: Diamond Club címmel. Közben sok rövidfilmet is rendeztem: A Farkasember nagy fesztiválok versenyprogramjában szerepelt, többek között a Sarajevói, Milanói és a Varsói Film fesztiválon. A Fa című filmem az A-kategóriás Valladolid filmfestivál versenyprogramjában indult, majd jutott még el számtalan helyre. Kísérleti rövidfilmem Ikrek Hava címmel egy Radnóti életét feldolgozó sorozat első része volt. Csalóakadémia címmel pedig a rendőrségnek készítettem szatirikus oktatófilmet. Az utolsó tíz évben rengeteg reklámot rendeztem. Van három kis gyerekem: Manci, Jancsi és Dezső, akikkel Szentendrén élünk.
Válogatott filmográfia

CARLA BAROTTI - KISJÁTÉKFILM, 31 PERC,2002
„A 16 éves Carlát nagyon elkényeztette a sors: édesanyja világhírű operaénekesnő, beutazta a világot, villában él egy hegyen, s bármikor lenyúlhatja anyja kocsiját. Ki tudja, miért, most mégis valami másra vágyik. Az Operaházban összeismerkedik Pityuval, a zsinórpadláson csövező, hobbizeneszerző díszletmunkással, olyannyira, hogy egy vadasparki randevút is megbeszélnek. Az erdei sétán Carla gúnyosan kacagva faképnél hagyja a fiút, amikor megtudja tőle, hogy anyja egyik alkalmi partnere. Útban hazafelé a kocsija lefullad, unatkozó, részeg suhancok megerőszakolják. Pityu menti meg, de addigra már minden más.”

IKREK HAVA, 11 PERC, 2015,
„A film Radnóti Miklós Ikrek hava című prózai munkája alapján készült és a Radnóti hétszer című szkeccsfilm egyik etűdje.”

MESSZI TÁVOL – DOKUMENUMFILM, 47 PERC, 2008
„Kányád 300 lelket számláló kis falu Hargita megyében. Idilli, dombos vidéken fekszik, „középkori” hely, mely a városi emberben romantikusan idézi fel a régi idők tisztaságát. Most itt még minden olyan, mintha egy száz évvel ezelőtti világba csöppennénk: a tavasszal járhatatlanságig sáros földutakon több a lovas-szekér, mint az autó. De a rossz út ellenére a falu nagyon is élő, Udvarhely közelsége munkát biztosít a középgenerációnak, és középiskolát a fiatalabbaknak. A film a falu egy évét dolgozza fel ünnepeken keresztül. Középpontjában azok a 16-20 évesek, akik a falu fiatalságát alkotják. Ők még nem élik a felnőttek „házas életét”, de már gyerekeknek se mondhatók. Lányok és fiúk házasság előtt, de alapvetően a jó-házasságra készülve. Az ő vágyaikat és élet-elképzeléseiket kutatja a film. De legfőképp közelről és belülről mutat egy világot, ami éppen elveszőben van.”

PANORÁMA BUDAPEST – DOKUMENTUMFILM, 64 PERC
„Budapest 2005-ben. Egy kongói fiú élete első lakását szeretné megvásárolni Pesten. Egy gyerekes családanya szintén első saját otthonát keresi magának, de Budán. Az ő útjukat követjük végig lakásról lakásra. Életeket, tereket, arcokat látunk. Budapestet belülről. Hőseink elkerülhetetlenül belebonyolódnak az ismeretlen világba, ahova kerültek: egyre reménytelenebbnek tűnik, hogy megtalálják azt a helyet, ami nem csak egy lakás, hanem az igazi otthonuk.”

DIAMOND CLUB – JÁTÉKFILM, 82 PERC, 2011
„Richárd, a saját művészetétől megcsömörlött akcióművész elhatározza, hogy egy nagyszabású performansz segítségével írja be magát a művészettörténetbe. A performansz finanszírozását úgy biztosítja, hogy eladja lakását egy fiatal párnak, Adélnak és Trisztánnak. Az adásvétel hamar lezajlik, de ez a kevés idő is elegendő arra, hogy Adél teljesen Richárd hatása alá kerüljön. Egy véletlennek köszönhetően a lány csatlakozik a művészhez, aki a hajnali előadására készülődve egyre furcsább szituációkba keveredik. Közben Adél egyre jobban felszabadul a gátlástalan férfi mellett, de amikor megtudja, valójában mi is fog történni a performansz alatt, túl messzire merészkedik.”

CSALÓAKADÉMIA, 12 PERC, 2020,
„Egy tapasztalt csaló oktatja fontos trükkjeire fiatal tanítványát.”