Ferenczy Tamás
Díjak, Jelölések
Gödöllő Filmfesztivál – Látlelet egy kórházról – Tétényi-1956 (versenyfilm) (2020)
Gödöllő Filmfesztivál – A kalapácsének karnagya – Vajda László portréja (versenyfilm) (2020)
Los Angeles – Magyar Filmfesztivál – Triptichon- Három filmballada – versenyfilm (2012)
Doc.ro – Rabálom – Márianosztra – 1952; Gyilkosság, lövés által – versenyfilm (2009, 2010)
Lakitelek – Filmszemle – Fegyver Péter – Különdíj; Dél-Alföldi 56-os Vitézi Rend díja (2008)
Lakitelek – Filmszemle – A szürke fegyház keskeny kőszeme – Magyar Nemzet különdíja; Móra Ferenc Gimnázium Különdíja (2007)
Magyar Vidék Országos 56-os Szövetség Kitüntetése (2006)
Lakitelek – Filmszemle – Fődíj – „… Amikor az óra 11-et mutat, induljatok…!” (2006)
Lakitelek – Filmszemle – Fődíj – Kegyelem (2006)
Lakitelek – Filmszemle – legjobb narráció – Kegyelem (2006)
Duna Díj (2006)
13 nap remény – ’56-os Filmszemle (Puskin Mozi, 2006) – Különdíj – Kegyelem (2006)
Tanulmányok:
Pázmány Péter Katolikus Egyetem BTK (MA) Magyar Nyelv és Irodalom Bölcsész; Német Nyelv és Irodalom Bölcsész (Diploma megszerzésének éve: 2001 )
Magyar Független Film- és Videószövetség (OPAKFI) – Mozgóképgyártó (rendező, operatőr, gyártásvezető) – 1996
Katholische Universität Eichstätt (D)- Sprach- und Literaturwissenschaftliche Fakultät – Germanistik – 1994
MÚOSZ Bálint György Újságíró Iskola – Újságíró – Fotóriporter Szak – 1992
Tagságok:
MADE, Magyar Filmművészek Szövetsége, Filmkör, MADOKE
Nyelvtudás:
német, angol
1996 óta rendez – elsősorban az ’50-es éveket feldolgozó, és ’56-os tematikájú -, történelmi dokumentumfilmeket, szociográfiákat, kulturális filmeket. E munkák többségéhez alkotótársa, Ferenczy Erika által 1989 óta készített Oral History-interjúk szolgáltatták az alapot. Alkotásai olyan társadalmi témákat, mozzanatokat feszegetnek, mint az árulás, önfeladás, az önbecsülés elvesztése, és általában a történelmi események között őrlődő kisember lélektani drámája.
Art Opus stúdióját ebben a szellemiségben működteti húsz éve. Célja történelmi, illetve korunk társadalmi jelenségeit, folyamatait elemző igényes dokumentum- és játékfilmek gyártása. A filmekhez általában állami pályázatokon nyer támogatást. (MTFA, MMA, ORTT, NKA, OFA, MTVA stb.)
Történelmi filmjeinek polikronikus szemléletmódja, sajátos optikája, a forradalom és korunk közötti kontinuitás keresése, a vidékiség, és személyesség miatt hamar ellenszélben találta magát. Az MMKA-nál soha, egyetlen pályázata nem nyert, és 2012 után az MTVA-hoz is sikertelenül pályázott.
Minden filmjét vetítették a köztévék, a Hír TV, Echo TV és egyéb csatornák. Több versenyen szerepelt, és nyert alkotásaival, olyanokkal is melyek a fenti okok miatt nem szerepelhettek a korábbi Filmszemle versenyfilmjei között. A filmek többségének ennek ellenére jelentős sajtóvisszhangja volt. Meggyőződése, hogy a világszínvonalú, jelentős szellemi teljesítményt nyújtó magyar dokumentumfilm-stílusra ismét egyre komolyabb igény van a mostani felszínes, külsőségekre építő filmes divatirányzatok világában is. Ennek jegyében hozta létre a DOKU filmklubot, mely 2019 óta működik Budapesten.
Válogatott filmográfia
Üdv. : Koncz Csaba (dok., 30 p., 1996, MTV )
A zalai kerámiaszobrász – Németh János (dok., 28 p., 1998, MTV)
„Kutyák által megmart, nagy idők tanúi…” (dok., 14 p., 1998, MTV)
Az út Szolnoktól Ungvárig – 1956 (dok., 56 p.,1999, Dunatáj)
Elektronikus zene (dok., 30 p. ,2000, Duna TV)
A Belvárosi Plébániatemplom 100 éve (dok., 30 p. ,2000, Duna TV)
Rácsos egyetem (dok., 56 p.,2000, Dunatáj)
Udvardi Erzsébet (dok., 30 p. ,2001, Duna TV)
Gr. Széchenyi Zsigmond – Pályarajz egy vadász-íróról (dok., 46 p.,2002, Dunatáj, Art Opus)
Kegyelem – filmballada (dok., 14 p.,2002, Dunatáj)
Mi vagyunk a magyarok (dok., 24 p.,2003, MTV, BBC)
A füredi fordítóház (dok. sorozat 2 x 30p.,2005, MTV)
Öt etűd – Csodagyerek-osztály a Zeneakadémián (dok., 51 p.,20005, MTV)
Forradalmi etűd(ök) a Balaton környékéről (dok., 50 p.,2006, Art Opus)
A szürke fegyház keskeny kőszeme – Börtönművészet 1945-56 (dok., 45 p. , 2006, Art Opus)
Ösvény a Viharsarokban – (dok. sorozat 4 x 25p.,2008, Art Opus)
Fegyver Péter (dok., 24 p.,2008, Art Opus)
„Gyilkosság, lövés által” – Forradalom Zalában (dok., 51 p.,2009, Art Opus)
Göcsej éléskamrája (dok., 53 p.,2011, Art Opus)
Rabálom – Márianosztra-1952 (dok., filmetűd 15 p.,2011, Art Opus)
Decrescendo – filmballada (dok., 20 p.,2012, Art Opus)
Triptichon – Három filmballada (dok., 52 p.,2012, Art Opus)
Ösvény a Viharsarokban (dok., 52 p.,2013, Art Opus)
Van berekfa, nincsen rét (dok., 52 p.,2014, Art Opus)
Égjen inkább az olajmező…- Forradalom Zalában 2. (dok., 52 p. , 2014, Art Opus)
Látlelet egy kórházról – Tétényi-1956 (dok., 51 p.,2017, Art Opus)
Három fénykép – Töredékek egy emigráns életéből (dok., 43 p.,2017,Lumen Art)
A magyar arisztokrácia túlélési stratégiái (dok., 51 p.,2018, Art Opus)
A kalapácsének karnagya – Vajda László portréja (dok., 52 p.,2019, Art Opus)
Válogatott filmográfia
TRIPTICHON - HÁROM FILMBALLADA
A három dokumentumfilm ( „… Amikor az óra 11-et mutat, induljatok…!” – Filmballada az ’56-os nőtüntetésről; Kegyelem- filmballada ; Decrescendo – filmballada) sajátos ívet rajzol fel: az egyén útját a forradalom dicsőségétől a megtorlások időszakának rémületén át a teljes önfeladásig, azaz a Kádár konszolidációig, a ”gulyáskommunizmusig”. Ezek a filmek – és leginkább a Kádár-kiegyezés miértjét kutató Decrescendo – olyan társadalmi témákat feszegetnek, mint az árulás, önfeladás, az önbecsülés elvesztése. Mikor lesz az ember vesztes? Hogyan lepi be a por? Miként kompenzál rossz lelkiismerete miatt? A forradalom végétől a Kádár-konszolidációig– körülbelül hat évig – tartó folyamat olyan társadalom-lélektani, morális változásokat hozott Magyarországon, amelyek máig meghatározzák mindennapjainkat. Ezt a tematikát – talán a húsz évig tartó hallgatás és mellébeszélés okán is – széleskörű társadalmi érdeklődés övezi.
Látlelet egy kórházról - Tétényi-1956 (dok., 51 p.,2017)
A Tétényi úti – a mai Szent Imre – kórházban összesen majdnem ezer sebesültet láttak el az 56-os forradalom tragikus napjaiban. Pálóczy József, a munkástanács elnöke és a kórház igazgatóhelyettese hihetetlen szervezőmunkával, hadi orvosi tapasztalatai segítségével megszervezte az önkéntes ápolónők – akik jórészt tizenhat éves diákok voltak -, munkáját, a sebesültek szállítását, sebészeti ellátását. Valóságos hadikórházzá vált a Tétényi. Missziója azonban feltáratlan maradt…